Riddarholmens kammarkör är en blandad kör som har sitt säte i centrala Stockholm: en grupp ambitiösa sångare som blandar en hög musikalisk nivå med en mycket trevlig gemenskap.
För närvarande består kören av tjugotalet sångare i åldern 30–50 år. Sammanhållningen är speciell och de som väljer att söka sig till kören blir medlemmar i en musikalisk storfamilj med en seriös inställning till sången. Riddarholmens kammarkör strävar efter att utvecklas musikaliskt och ger sig gärna i kast med nya, utmanande projekt. Scenisk gestaltning är ofta en viktig del av körens framträdanden.
I april 2011 ställde Riddarholmens kammarkör upp i den blandade kammarkörsklassen i the International Choir Competition Budapest. Förutom att belönas med gulddiplom blev kören, i konkurrens med nästan 60 andra körer, utvald att delta i den avslutande Grand Prix-finalen, där tävlingens elva bästa körer fick tillfälle att visa upp sig inför en stor publik.
I april 2009 deltog Riddarholmens kammarkör i den internationella körtävlingen Slovakia Cantat i Bratislava, Slovakien, och tilldelades då gulddiplom i sina båda tävlingskategorier, kammarkör och musica sacra a cappella. Kören vann den prestigefyllda kammarkörsklassen totalt och fick dessutom ett specialpris för "outstanding artistic performance".
Sommaren 2011 medverkade kören också i Allsång på Skansen, där den understödde humorgruppen Grotesco i ett sångnummer på Sollidens scen.
Repertoaren varierar utifrån körens tycke, klangfärg och den riktning kören önskar utvecklas i. Riddarholmens kammarkör har sina rötter i den äldre musiken, men sjunger lika gärna Pärt, Britten, Nystedt och Rachmaninov – sakralt såväl som profant.
Besök gärna körens sidor på facebook: www.facebook.com/riddarholmenskammarkor och instagram: @riddarholmenskammarkor
Kören välkomnar Alexander Damsgaard som ny dirigent
Riddarholmens kammarkör är glada och stolta över att presentera vår nya dirigent – Alexander Damsgaard. Han kan bäst beskrivas som ett ungt stjärnskott från Danmark, som redan har en gedigen erfarenhet av dirigering och komposition av körverk. Det känns så spännande att han har valt att samarbeta med oss!
Vad känner du inför ditt nya uppdrag?
– Jag är väldigt taggad på jobbet som dirigent för Riddarholmens kammarkör och ser mycket fram emot ett spännande samarbete och att göra skön musik tillsammans. Att leda en sådan kör öppnar verkligen upp för många möjligheter för roliga verk och spännande projekt. Sverige har ju en mycket rik körtradition, som jag är glad att jag nu får ta del av. Jag ser även fram emot att lära känna alla körens medlemmar och bli en del av den musikaliska storfamiljen.
Vem är du?
– Jag född och uppväxt i Aarhus i Danmark. Jag har alltid älskat musik, och sedan jag var liten har jag sjungit i kör och spelat piano. Senare blev jag också väldigt intresserad av att dirigera och leda kör och jag gillar att sprida min musikglädje och dela den med andra.
Hur hamnade du i Stockholm?
– Eftersom det inte finns en kandidatutbildning i kördirigering i Danmark packade jag tre stora koffertar och flyttade till Stockholm för att börja studera kördirigering på Kungliga Musikhögskolan i augusti 2022. Förutom att plugga på Musikhögskolan dirigerar jag Östgöta nationskör Sånggripen i Uppsala, sjunger i manskören Zero8 och spelar spikeball.
Vad har du arbetat med musikaliskt tidigare?
– Jag har arbetat som dirigent och kompositör i Danmark. Jag har bland annat dirigerat körerna Clemens Knejterne, Hinnerupkoret samt varit vicedirigent hos ungdomskören Aarhus U. Jag har varit anställd som tenor hos Aarhus Domkyrka och the Royal Academy of Music Aarhus vokalensemble. Dessutom har jag komponerat och arrangerat mycket för kör, samt har undervisat piano.
Har du något drömprojekt inom körsång som du skulle vilja förverkliga?
– Jag skulle jättegärna vilja dirigera J.S. Bachs Matteuspassionen någon gång! För mig är detta dramatiska verk med dubbelkör och orkester ett av musikhistoriens främsta bidrag.
Kan du se att körsång och körkultur skiljer sig mellan Sverige och Danmark?
– Det känns som att körsången är en mer integrerad del av skolundervisningen i Sverige än vad den är i Danmark. Jag blev väldig förvånad och imponerad, när jag åkte till Uppsala och fick uppleva hela studentsångartraditionen med ett tjugotal nationskörer. Sedan är de svenska vokalerna ju mycket skönare att sjunga på än de danska.